Randstad: AG is aantrekkelijke werkgever

Randstad: AG is een aantrekkelijke werkgever​​​

AG is de aantrekkelijkste werkgever in België op het vlak van thuiswerk en evenwicht werk/privé. Dat staat in het Randstad Employer Brand Research, dat elk jaar de aantrekkelijkheid van werkgevers onderzoekt. “We zetten onze medewerkers radicaal centraal”, zegt Chief Human Resources & Sustainability Officer Jan Heyvaert. “Ik ben er trots op dat de buitenwereld dat ook ziet en waardeert.”

Het Randstad Employer Brand Research onderzoekt elk jaar welke de meest aantrekkelijke werkgevers in België zijn. Het onderzoek spitst zich toe op bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers en werd afgenomen in januari 2021. 

Daarnaast bekijken de onderzoekers ook wat die 182 bedrijven aantrekkelijk maakt. De bedrijven worden gescoord op 16 criteria. Dit jaar werden twee oude, iets minder relevante criteria, vervangen door twee nieuwe criteria die relevant zijn in het kader van corona: de mogelijkheid om thuis te werken, en gezond en veilig kunnen werken.

Met AG behaalden we de hoogste scores van die 182 bedrijven - over alle sectoren heen - in de categorie ‘thuiswerk’ en ‘evenwicht werk/privé’. In de categorie ‘coronaveilige werkomgeving’ kregen we de derde beste score. 

Snel schakelen
Chief Human Resources & Sustainability Officer Jan Heyvaert is maar wat blij met de erkenning: “De coronacrisis was voor ons, net zoals voor heel wat andere bedrijven, een ongeziene uitdaging. Onze medewerkers konden al langer van thuis uit werken, maar de coronacrisis stortte ons van de ene dag op de andere in fulltime telewerk. We hebben van bij het begin geprobeerd om de juiste initiatieven te nemen, en snel, open en duidelijk te communiceren. Ook als we nog niet alle informatie hadden.”

Herbeleef het coronajaar van AG en lees verder onder de video:

Vimeo settings

Youtube settings

De medewerkers centraal
Wat onderscheidt AG dan van andere bedrijven? Voor Jan Heyvaert is het niet zozeer wat we gedaan hebben, maar wel de manier waarop. “We zijn altijd uitgegaan van onze medewerkers. In het begin waren hun noden vooral praktisch en organisatorisch: wat hebben zij nodig om hun engagementen aan onze klanten na te komen? Hoe kunnen we hen helpen om fulltime telewerk te verzoenen met hun gezinsleven? Hoe kunnen we hen ondersteunen om efficiënter samen te werken? We hebben bijvoorbeeld IT-apparatuur aan huis geleverd zodat iedereen ergonomisch kon thuiswerken. We hebben ook onze werkuren verruimd, zodat collega’s ’s morgens vroeger konden beginnen of ’s avonds later konden doorwerken.”

Maar de oplossingen kwamen soms ook van onze medewerkers zelf. Via het interne sociale netwerk van AG, dat pas in januari 2020 gelanceerd werd, zochten collega’s elkaar spontaan op en wisselden ze tips en ervaringen uit. 

Sociale connectie
Sinds de tweede lockdown is de nood aan sociaal contact voelbaar groter. Jan Heyvaert: “We vingen inderdaad steeds meer signalen op in die zin. Daarom lanceerden we kleine initiatieven zoals de #SmallTalk, een virtuele kettingkoffieklets. Die houd je met 3: met een collega die je kent én een collega die je niet kent. En daarna nodigt iedereen weer 2 anderen uit voor een nieuwe #SmallTalk. Een leuke, ongedwongen manier om contact te houden met elkaar en zelfs nieuwe mensen te leren kennen bij AG.”

Ook grotere initiatieven passeerden de revue het voorbije jaar, zoals een “Run & Walk”. Wie wou, kon samen met andere collega’s op hetzelfde moment gaan wandelen of lopen. Elk in zijn eigen omgeving, maar allemaal met dezelfde playlist van AG in de oren.

“En onze recentste actie loopt nog”, zegt Jan Heyvaert, “Share the Flag. We hebben 200 vlaggen van AG verspreid over het hele land. Collega’s zetten er een boodschap op en brengen die tot bij een andere collega. De vlaggen van AG doorkruisen zo het hele land, maar belangrijker nog: collega’s zien elkaar terug en hebben een gezellig moment samen. Wanneer die actie stopt? We hopen alle 200 vlaggen uiteindelijk een mooie plaats te geven in onze gebouwen, wanneer we terug naar kantoor mogen.”

Het ‘nieuwe normaal’
Telewerk zal in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen bij AG. “Al moet je onze toekomstige manier van werken veel ruimer zien dan telewerk”, besluit Jan Heyvaert. “Want we gaan nog altijd naar kantoor komen en die tijd bewuster gebruiken dan vroeger. Op kantoor zullen we doen wat we thuis niet of minder goed kunnen: creatief brainstormen, collega’s coachen, nieuwe collega’s leren kennen, opleidingen volgen… Allemaal zaken die je samen doet met je collega’s, en liefst live.”