Hoe digitalisering de employee experience (niet) verandert

​​​​​​​​​​​​​​Hoe ziet de digitale employee experience eruit bij AG? Welke evolutie heeft die ondergaan tijdens de coronacrisis en wat zijn de ambities voor de toekomst? Vragen waarop collega's Inge Vandewiele en Kristel Awouters graag antwoordden in de populaire podcast Brainpickings XL van het magazine ZigZagHR. Een samenvatting.


 

Connectie in tijden van fysieke afstand

De coronacrisis heeft een aantal evoluties bij AG duidelijk versneld. Vóór de eerste lockdown werkten de medewerkers van AG al van thuis uit. Maar nooit op zo'n grote schaal. De belangrijkste uitdagingen waren daarom niet zozeer technisch, maar organisatorisch. Hoe werk je efficiënt fulltime samen vanop afstand? Welke meetinghygiëne houd je aan? Hoe coach je als people manager je teams? Hoe houd je focus als je fulltime thuiswerkt? Maar ook: hoe zorg je ervoor dat de fysieke afstand niet leidt tot sociale en mentale afstand?

Connect AG: socialer netwerk dan ooit

Het intern sociaal netwerk van AG, Connect AG, speelde daar een cruciale rol in. Het was pas enkele maanden eerder gelanceerd en werd al snel veel meer dan een communicatietool. Het werd een communityplatform. Via Connect AG konden we medewerkers snel en in alle transparantie informeren, maar we konden ook virtuele initiatieven lanceren, waaraan ze massaal deelnamen. We hebben bijvoorbeeld honderden mensen tegelijkertijd aan het wandelen gezet, elk in hun eigen dorp. Zo konden we toch 'samen' bewegen.

Maar collega's vonden elkaar ook spontaan en vormden zo kleinere communities. Iemand richtte bijvoorbeeld een groep 'Working from Home' op, waar collega's elkaar tips gaven om efficiënt te telewerken of fulltime telewerk te verzoenen met het gezinsleven.

Aangepast opleidingsaanbod

De coronacrisis zorgde ook bij Learning & Development voor een grote verandering. Van de ene dag op de andere werden alle klassikale opleidingen omgezet naar digitale. En met succes: de deelnemers aan de opleidingen bleken tevreden over de kwaliteit én de toepasbaarheid van wat ze leerden. Bovendien volgden ook meer mensen opleidingen dan vóór de coronacrisis: collega's uit bijvoorbeeld Charleroi of Antwerpen hoefden zich niet meer naar Brussel te verplaatsen om een opleiding te volgen.

Niet alleen het format van de opleidingen veranderde, ook de inhoud. Met meer topics rond wellbeing, samenwerken op afstand en persoonlijke efficiëntie.

Employee Experience: de medewerkers radicaal centraal

In alles wat we doen, proberen we te denken vanuit onze medewerkers en hun behoeften. De uitdaging bestaat erin om dat te verzoenen met de beperkingen die er soms zijn, zowel technologisch, wettelijk als budgettair. Maar we hebben vier bedrijfswaarden – Care, Dare, Deliver & Share – die we elke dag opnieuw tastbaar willen maken, in concrete ervaringen.

Evolueren naar een learning organisation

Vanuit datzelfde engagement vragen we ook zaken van onze medewerkers. Bijvoorbeeld om hun loopbaan actief in handen te nemen, om zich voor te bereiden op de toekomst. Een toekomst waarin ze misschien andere taken zullen hebben dan vandaag, net omwille van bijvoorbeeld digitalisering. Of om zich voor te bereiden op hun volgende job. Want als we je aanwerven bij AG, werven we je niet alleen aan voor een specifieke vacature. Wij denken ook al verder, aan je tweede of misschien wel je derde job bij ons.

Vanuit HR denken we na over tools om medewerkers te ondersteunen in hun ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan een 'skills passport', dat medewerkers meer inzicht moet geven in de vaardigheden die ze vandaag hebben en de vaardigheden die ze verder kunnen ontwikkelen. Maar we zullen ook verder investeren in een cultuur van continue feedback en onze people managers nog meer ondersteunen in hun rol van coach. Digitalisering wordt dus belangrijk, maar onze aanpak is breder dan dat.

Bruisende werkomgeving, digitaal én fysiek 

Niet alleen de learning experience, maar ook de globale employee experience mag je niet verengen tot het digitale. De fysieke werkomgeving blijft ook belangrijk. Bij AG bouwen we momenteel een nieuw leer- en innovatiecentrum, net omdat we geloofden dat we een nieuwe infrastructuur nodig hadden om onze ambities op het vlak van leren en innoveren waar te maken. In de wereld na corona zullen onze kantoren meer worden dan een werkplek: een ontmoetingsplaats, waar mensen naartoe komen om contact te hebben met elkaar, te leren van elkaar, en elkaar te inspireren. Onze digitale en fysieke werkomgeving zullen elkaar in de toekomst nog verder versterken.

 

Benieuwd naar het hele verhaal van Inge en Kristel?

> Beluister hier de volledige podcast (gereserveerd voor abonnees van ZigZag HR)


​​
  • Wie is Kristel Awouters?

​Kristel Awouters is Head of HR Finance & Insurance and HR Learning & Development. Ze belichaamt de durf die AG graag ziet bij huidige en toekomstige medewerkers. Vanuit haar financiële achtergrond maakte ze immers de overstap naar HR, waar ze ook vera​​ntwoordelijk werd voor Learning & Development. Voor haar een totaal nieuw expertisedomein. ​


  • Wie is Inge Vandewiele?

Inge Vandewiele is Head of Employer Branding & Employee Communication bij AG. Ze omschrijft zichzelf als een 'firestarter': met haar kritische, open en nieuwsgierige geest is ze vaak een motor voor verandering. Samen met haar team bouwt ze elke dag aan de employee experience van 4.400 medewerkers.​


​​