Interview met CEO Hans De Cuyper

 

Onlangs kregen studenten uit het hoger onderwijs de kans om onze CEO Hans De Cuyper eender welke vraag te stellen. Over ons bedrijf, onze visie, de uitdagingen waar we voor staan, maar ook over bijvoorbeeld leiderschap en corporate social responsibility. Ontdek wat onze CEO hierover te vertellen had.

Over de visie van AG Insurance

"Je kent ongetwijfeld de slogan van onze merkcampagne: leef voluit met AG. Die ene zin vat een hele bedrijfsstrategie samen, die fundamenteel anders is dan in het verleden. Traditioneel is een verzekeraar een matras, die je opvangt wanneer het fout gaat. Als klant heb je alleen in die enkele gevallen contact met je verzekeraar. Maar wij willen voor onze klanten veel meer zijn. We willen geen matras zijn maar een trampoline, en hen actief ondersteunen zodat zij voluit kunnen leven. Met een uitgebreider producten- en dienstengamma – niet enkel verzekeringen, maar nu ook preventie en bijstand in nieuwe domeinen - waardoor we meer met hen in interactie gaan."

 

Over digitalisering

"AG Insurance ziet digitalisering niet als een bedreiging, maar als een middel om te bouwen aan de klantervaring van morgen. Wij geloven dat de toekomst "phygital" zal zijn: zowel fysiek als digitaal. Enerzijds biedt digitalisering ons de kans om de communicatie met onze klanten, onze dienstverlening en klantervaring verder te verbeteren. We regelen nu bijvoorbeeld al schadeclaims vanop afstand via video-expertise en experimenteren met artificiële intelligentie. Anderzijds zorgt ons sterke distributienetwerk, met onafhankelijke makelaars en partnerbanken die onze producten verdelen, er ook voor dat we dicht bij onze klanten staan."

 

Over corporate social responsibility

"Als verzekeraar hebben we met onze core business een enorme impact op de maatschappij. Wij zorgen immers voor gemoedsrust, zodat mensen vrijuit kunnen leven, consumeren, sparen en beleggen. Ook via onze investeringsportefeuille spelen we een belangrijke rol in de Belgische samenleving. We beleggen meer dan de helft van onze activa in staatsobligaties, die de staat de mogelijkheid geeft om te investeren in infrastructuur, ziekenhuizen, scholen enzovoort. Maar we investeren ook zelf. In het kader van 'Scholen van Morgen' hebben we meer dan 200 scholen gebouwd in Vlaanderen. En als bedrijf ondersteunen we ook organisaties, niet alleen financieel, maar ook met mankracht. Onze medewerkers zijn actief betrokken bij onze sociale initiatieven."

Over zijn rol bij AG Insurance

"Toen ik CEO werd bij AG Insurance, kwam ik aan het hoofd van een organisatie met bijna 200 jaar expertise in verzekeringen. We hebben hier heel wat specialisten in hun vakgebied. Het is mijn rol om een langetermijnvisie uit te bouwen, die te communiceren, mensen samen te brengen en ervoor te zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting staan, zodat we onze ambities samen waarmaken."

 

Over persoonlijke ambitie

"Ik ben nooit gedreven geweest door functietitels of status. Ik ben wel leergierig en streef er altijd naar om de beste versie van mezelf te zijn. In het begin van mijn loopbaan zei iemand tegen me: 'Het ergste wat je kan overkomen, is dat je promotie krijgt naar jouw niveau van incompetentie.' Dat moet je vermijden. Als je jong bent, mag je dus niet overambitieus zijn. Bouw stap voor stap aan je carrière, en probeer altijd een van de besten te zijn in wat je nu doet. De rest volgt vanzelf."

 

Benieuwd naar wat onze CEO nog meer te vertellen had?

Volg AG Insurance op LinkedIn en ontdek alle video's.