Mobiliteit bij AG loopt op wieltjes

​​​​Hoe stimuleer je als bedrijf 4 400 medewerkers om zich duurzaam te verplaatsen? Met een beleid dat dat ondersteunt. En met initiatieven als de Week van de Mobiliteit om onze inspanningen extra in de verf te zetten.

Focus op onze medewerkers

Bij AG werken zo’n 4 400 medewerkers. Zo’n 70% van hen komt met het openbaar vervoer naar het werk. Een 100-tal legt het traject volledig met de fiets af. Mooie cijfers, en dat willen we zo houden. Door de nodige stimulansen en concrete ondersteuning voor duurzame verplaatsingen te voorzien.

  • Eén troef is alvast onze locatie: onze kantoren in Brussel, Berchem en Charleroi zijn vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Zonder files naar het werk? Check.
  • Medewerkers die met het openbaar vervoer naar het werk komen, krijgen dat 100% terugbetaald. Wie met de (elektrische) fiets komt, krijgt een fietsvergoeding. En kan zich daarna douchen. Dat is alvast één excuus dat niet meer geldt.
  • Ga je bij AG aan de slag, dan kun je een deel van je verloningspakket zelf samenstellen. Zo kun je bijvoorbeeld een (elektrische) fiets leasen, je treinabonnement upgraden of een parkeerplaats reserveren op de betalende stationparkings van de NMBS.
  • Werk je een jaar bij ons? Dan kun je één dag per week van thuis uit werken. Zo verlies je geen tijd met het woon-werkverkeer. Minder frustraties én meer halen uit je werkdag? Van een win-winsituatie gesproken.

Week van de Mobiliteit

AG doet dus al heel wat, en in de Week van de Mobiliteit schakelden we nog een versnelling hoger. Met een aantal ludieke acties zetten we alternatieve vervoersmiddelen in de kijker. Onze ‘fotochallenge’ liet collega’s hun ecologisch vervoersmiddel creatief in beeld brengen. Met racewedstrijdjes met koersfietsen op rollen zetten we dan weer het gebruik van de fiets extra in de spotlight. 


Maar het voornaamste doel was onze medewerkers extra te informeren. Via keynotes, maar ook door hen concrete alternatieven aan te reiken. Zo konden ze professioneel advies aanvragen over hoe hun persoonlijk woon-werktraject anders kan. We werkten daarvoor samen met Traject, een adviesbureau in verkeer en mobiliteit. 

Bovenop het reisadvies stelden we in samenwerking met Traject een uitgebreid, overzichtelijk dossier samen over alle soorten deelvervoer in Brussel. Zo beschik je als medewerker van AG vanaf nu over alle informatie om je wagen te kunnen inruilen voor alternatieven als deelsteps of –fietsen.

Focus op de maatschappij

Bij AG stimuleren we niet alleen onze medewerkers om stil te staan bij alternatieve, ecologische vervoersmiddelen. We ondersteunen ook twee initiatieven die hier op een ruimere schaal op inzetten.

  • Mobility as a Service (MaaS) – 40 collega’s van AG testen een jaar lang een app die allerlei vervoersmiddelen combineert. De app wordt weleens het Netflix van de mobiliteit genoemd. Mobility as a Service zet sterk in op duurzame, alternatieve mobiliteit. AG werkt aan dit project mee in partnerschap met Touring.
  • Bike to Work – 275 AG-medewerkers maken gebruik van dit online platform dat fietsen naar het werk promoot. Door hun fietsritten te registreren, sparen ze punten die ze kunnen inruilen voor kortingen of andere voordelen.
Bewustmaken, informeren, beschermen

Als verzekeraar willen we meer doen dan onze klanten en medewerkers beschermen. We willen ook ons steentje bijdragen door mensen ​te informeren en te sensibiliseren. Dat uit zich op verschillende manieren.

AG sloeg dit jaar de handen in mekaar met Touring om het mobiliteitsgedrag van de Belg in kaart te brengen. Via een online enquête gaven 1514 respondenten hun ongezouten mening. Met de resultaten op zak kunnen we ons aanbod aan mobiliteitsoplossingen aanpassen, en zo ook beter inspelen op veranderende klantenbehoeften. Maar het onderzoek wordt ook gedeeld met de buitenwereld.

“We maken de resultaten ook graag publiek omdat ze duidelijk een bredere maatschappelijke relevantie hebben. Op die manier willen we bijdragen tot het publieke debat en tot een modern, aangepast en breed gedragen mobiliteitsbeleid,” zegt Edwin Klaps, Directeur Non-Life & Broker Channel bij AG.

In juni lanceerden we een nieuwe bewustmakingscampagne rond mobiliteit. Enerzijds om onze expertise op dat vlak in de verf te zetten, anderzijds om ons divers aanbod te benadrukken. Maar ook om onze klanten en niet-klanten te motiveren om hun mobiliteit te herbekijken.

Kortom, mobiliteit is een thema dat leeft bij AG. En dat zal ook in de toekomst zo blijven. Want als supporter van het leven willen we zowel onze medewerkers als onze klanten het allerbeste bieden op het vlak van mobiliteit.